volvo-240-1985

Volvo 240 GL ’85 – Ruotsinrauta

Jotkut automallit eivät tunnu vanhenevan koskaan. 200-sarjan Volvojakin on saanut pitkään museorekisteriin, mutta korimalli vaikuttaa yhä nykyaikaiselta.

Kuvassa: Pala yhteispohjoismaista kansallismaisemaa. Volvon 200-sarja lukeutui niihin kardaaniautoihin, joita pidettiin myös mainioina talviautoina.

Lue koko artikkeli lehdestä!

  • Etsi lähin myyntipiste
  • Lue digilehti
  • Tilaa kotiisi
  • 3 kommenttia

    19.12.2011 klo 2.53 Jani Leskinen kirjoitti:

    Ihan ensiksi haluan tehdä selväksi että tykkään lehdestänne todella paljon. Mutta sitten tästä 240 Volvosta, erityisesti sivun 21 moottoritilan kuvasta. Moottorina ei ole B20 niinkuin kuvatekstissä annetaan ymmärtää. 103 hv on kylläkin ihan oikein ja moottorina palvelee luultavasti B200K eli ylänokkainen vinomoottori kiinteäkurkkuisella kaasuttimella. Kaasarina luultavasti Solex Cisac, joka oli pitkän päälle luotettavampi kuin muuttuvakurkkuinen Strömberg, joita näissä oli usein. Olen itse omistanut täsmälleen samanlaisen auton ja vieläkin muistelen sitä suurella lämmölla. Parhaimpia autojani kautta aikojen.

    04.01.2012 klo 17.35 Aki Hiltunen kirjoitti:

    Ja täydennetään vielä sen verran että B20 siis on työntötankomoottori kun B200 on kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu ja B200K tuli tarjolle mallivuodelle -85 ja kaasutin on solex cisac.

    13.01.2012 klo 19.48 Tuomo kirjoitti:

    Joo, hauska nähdä tutunnäköinen Volvo Klassikot-lehdessä. Isoisäni omisti samanlaisen taannoin, jopa väri oli sama. Vuosimalli oli -87 ja se ostettiin uutena. Auto myytiin upeassa kunnossa n. 2002 yksiomisteisena, ja jälkeenpäin on harmittanut ettei aarretta tullut lunastettua vaarilta itselle. Se on todellakin kaduttanut! Tiedä vaikka auto olisi nyt tuon tilalla lehdessä. Vaarin auto oli jo ruiskulla ja tehoa taisi olla joku 118hv. Autossa oli myös alkuperäiset aluvanteet ja se oli siihen maailmanaikaan aika kova juttu. Arvokas ja luotettava tuntu autossa oli loppuun asti ja kyllä se päitä käänsi iäkkäämpänäkin siisti kun oli. Takavetoisuudesta huolimatta auto oli tosi rauhallinen talvellakin, ja ennen kaikkea tosi lämmin! Autossa oli tuntua jota ei nykyisissä enää ole. Hienoa vehkeitä!

    Tutustu myös näihin artikkeleihin